nebest

Hoe dutchtel de transparantie terugbracht; referentiecase Nebest

Jeroen Post, ICT-manager Nebest:

 ‘Dutchtel maakt schimmige telecommarkt transparant’
jeroen-post
De schimmige telecommarkt transparant gemaakt, dat is wat Dutchtel volgens haar klant Nebest heeft gerealiseerd. Hoe? Door als inkoopadviseur direct voor de beste deal te onderhandelen met mobiele operators en alle dealer-vergoedingen direct terug te storten naar Nebest.

Nebest Adviesgroep is een onafhankelijk adviesbureau, gespecialiseerd in inspectie, technisch advies en projectmanagement in de infrastructuur. Telefonie is bij Nebest nog altijd hét belangrijkste communicatiekanaal, zowel voor interne communicatie als voor contact met de klant, zegt ICT-manager Jeroen Post. “Alle afstemming tussen collega’s en met klanten gebeurt telefonisch. Vervolgens wordt e-mail gebruikt om afspraken vast te leggen. Onze opdrachtgevers willen vaak direct telefonisch contact met onze adviseurs voor overleg. Stel dat er iets aan de hand is met een brug, dan wil de betreffende beheerder zo snel mogelijk ruggenspraak houden met Nebest. Telefonie is dus een belangrijk communicatiemedium voor ons.”

Enkele jaren geleden heeft Nebest de stap genomen om alle 220 medewerkers, inclusief de 60 inspecteurs in de buitendienst, uitsluitend met smartphone te laten communiceren middels een vast-mobiel oplossing.

Bijzondere samenwerking
De samenwerking tussen Nebest en telecomspecialist Dutchtel is anders dan gebruikelijk tussen klant en leverancier. Dutchtel heeft zorg gedragen voor de levering van smartphones en tablets, en levert tevens reparatiediensten en monitort het gebruik van telefonie en data. Tot zover niks nieuws onder de zon. Bij het leveren van de abonnementen voor mobiele telefonie en data, heeft Dutchtel echter wel iets unieks gedaan: de telecomspecialist is opgetreden als inkoper van Nebest en is namens dit bedrijf in gesprek gegaan met de mobiele operators om voor Nebest de best passende oplossing in te kopen en de beste deal te maken. Alle airtime vergoedingen, cash backs en percentagevergoedingen die normaal gesproken door de mobiele operator aan Dutchtel gegeven worden, zijn daarbij aan Nebest gegeven. Voor de inkoopdienstverlening betaalt Nebest Dutchtel een vast bedrag per gebruiker per maand.

Jeroen Post van Nebest is erg enthousiast over deze transparante aanpak van Dutchtel. “De markt voor mobiele telefonie is schimmig. Tot voor kort wist ik niet welke cashbacks en airtime-vergoedingen door de operators aan de telecomdienstverleners werden uitbetaald. Dutchtel legt al die vergoedingen op één hoop, geeft het aan Nebest en daarvoor in  de plaats huren wij Dutchtel in. Dutchtel wordt dus niet door de provider betaalt maar door zijn klant. Feitelijk heb ik een adviseur ingehuurd.”

Forse besparing
Naast transparantie heeft dit model tevens voor een forse besparing voor Nebest gezorgd. “Een groot voordeel”, zegt Post. “Nebest denkt altijd goed na over de kosten, we zijn lean & mean. Dutchtel vult dat goed aan. Omdat ze goed op de hoogte van zijn van de ontwikkelingen in de markt en van alle abonnementsoorten, hebben ze veel geld voor ons kunnen besparen. En dat gaat verder dan alleen onderhandelen; Dutchtel kent ons bedrijf en kan daardoor goed inschatten hoe ons gebruik van mobiele telefonie en data in de nabije toekomst verandert. Om de ontwikkelingen allemaal bij te houden en daar goed in te adviseren, heb je zo’n partner nodig.”

Jeroen Post van Nebest denkt dat dit inkoopmodel van Dutchtel de markt van mobiele telefonie gaat opschudden: “Zo is de assurantiemarkt ook op zijn kop gezet toen tussenpersonen geen provisie meer mochten ontvangen van verzekeraars. Datzelfde model heeft Dutchtel nu voor de telecomsector. Dit spreekt mij aan omdat het transparant is en omdat ik de kosten per aansluiting zie dalen. Ik denk ik alle vormen van inkoop op deze wijze ga doen. Laat het maar transparant worden.”

Jeroen Post van Nebest kan Dutchtel van harte aanbevelen als telecomspecialist. “Dit bedrijf springt er uit omdat het mondig is en zich niet laat leiden door een monopolie van een provider. Transparant, klantvriendelijk en oplossingsgericht – zo zou ik Dutchtel typeren. Er gaat heus wel eens wat mis, met een reparatie in de communicatie of klachtafhandeling, maar daar praten we over en nemen we daar samen maatregelen in. Ik zie dat Dutchtel zich daar ook in professionaliseert. Het grote pluspunt: door dit bijzondere inkoopmodel krijg je bij Dutchtel gegarandeerd onafhankelijk advies, waar je het beste antwoord krijgt voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.”

Deel dit bericht