Corendon was al vijf jaar klant bij Dutchtel toen het telecomcontract bij Odido (voorheen T-mobile) in 2022 afliep. Er was behoefte het contract opnieuw onder de loep te nemen en ook offertes op te vragen bij andere providers. Aan de hand van data kon Patrick laten zien dat Corendon bij Odido wederom het beste uit was. Na uren overleg en talloze berekeningen was Corendon overtuigd en tekende het bedrijf voor vijf jaar bij.
“Ik ga altijd mee in de wens van klanten om opnieuw de markt op te gaan en mijn analyses te toetsen.”
– Patrick Balleur, oprichter Dutchtel
Patrick Balleur: “Ik ga altijd mee in de wens van klanten om opnieuw de markt op te gaan en mijn analyses te toetsen. In alle offertes viel meteen op dat de inschatting van de buitenbundelkosten helemaal niet klopte. De providers rekenden het dataverbruik in het buitenland niet goed door en daardoor viel de offerte veel goedkoper uit dan de kosten die Corendon uiteindelijk zou moeten betalen. Ze stelden het dus mooier voor dan het was.”
Gertjan van den Berg, directeur inkoop bij Corendon: “Het prettige aan Patrick is dat hij alles kan staven met data. Hij was onvermoeibaar en nam uitgebreid de tijd om mij en Corendon-oprichter Atilay Uslu met berekeningen te laten zien waar de addertjes onder het gras zaten.”
“Het prettige aan Patrick is dat hij alles kan staven met data.”
– Gerjtan van den Berg, directeur inkoop bij Corendon
Uitzonderingslanden en ‘voordelige’ gebieden
De crew van Corendon verblijft overal ter wereld, ook in Gambia. Bij één van de providers geldt dit als een zogeheten ‘uitzonderingsland’, wat betekent dat je hier een hoger tarief betaalt voor bellen en internetten. De provider had dit land niet meegenomen in de prognose.
Dutchtel deed dit wel en liet aan de hand van Corendon’s eigen historische verbruik zien dat ze 15 duizend euro per maand meer kwijt zouden zijn dan in de offerte werd voorgesteld. Het duurde lang voordat de betreffende operator dit inzag en ondanks meerdere toenaderingspogingen bleek dat men niet bereid was hierover verder te onderhandelen.
Bij dezelfde provider valt Turkije binnen de EU-bundel. Aangezien medewerkers van Corendon ook naar dit land vaak afreizen, werd dit naar voren geschoven als een fijn voordeeltje. “Maar Dutchtel liet zien dat we op jaarbasis relatief weinig verbruiken in Turkije en dat het voordeel dus verwaarloosbaar was,” zegt Gertjan van den Berg. “Patrick is toen met Odido gaan praten om te kijken of ze de prijs in Turkije naar beneden konden bijstellen. Dat is hem gelukt.”
Patrick Balleur: “Ik probeer altijd te onderhandelen en in te kopen op de behoefte van de klant. Voor Corendon heb ik een extra uitzonderlijke 50% kortingsregeling gerealiseerd voor al het Turkije gerelateerde telecomverkeer.”
De duurste maanden weglaten
Een andere provider bleek in de offerte alleen het verbruik van Corendon in de afgelopen 10 maanden te hebben meegenomen. De duurste maanden waren weggelaten. “Ook hier kon Patrick laten zien dat de berekeningen niet helemaal correct waren,” zegt Gertjan van den Berg. “Hij vertelde alles met een mooie, strakke presentatie en had op elke vraag een antwoord. Dankzij zijn gedrevenheid, kennis van zaken en cijfermatige inzicht overtuigde Patrick ook Atilay Uslu van zijn kunde en liet hij zien dat Dutchtel voor Corendon de beste deal aan het regelen was.”
“Van alle personen in de telecomsector is Patrick met zijn bedrijf de enige die ik 100 % vertrouw. Ik ben onder de indruk van zijn rekenwerk en kennis van telecom.”
– Atilay Uslu, oprichter Corendon
Het traject duurde ongeveer drie maanden. Corendon stelde voor om de samenwerking met Dutchtel voor het inkopen en beheren van telecom met 5 jaar te continueren. Ook het contract met Odido is met 5 jaar verlengd – veel langer dan de gebruikelijke 2 jaar die voor een telecomcontract staan.
Gertjan van den Berg maakte voor het eerst kennis met het bedrijfsmodel van Dutchtel toen hij vijf jaar geleden bij Corendon kwam werken. “We hadden een voorstel van een telecomreseller liggen met een hoge korting, maar ik kon niet inschatten wat die korting inhield,” vertelt hij. “Toen kwam Patrick langs en ontdekte ik dat je bij hem per simkaart een betaalt, en Dutchtel de verdiensten vanuit de provider uitkeert aan jou als klant.”
Hoewel Gertjan van den Berg die transparantie en eerlijkheid erg kan waarderen, zijn het volgens hem vooral de rekenkundige werkzaamheden die Dutchtel uniek maken. “Patrick neemt alles uit handen en strijdt echt voor mij als klant, niet voor zijn eigen portemonnee. Daarmee blijft hij uniek binnen de telecomwereld.”
“Iedereen heeft het bij Dutchtel altijd over transparantie en eerlijkheid. Maar het zijn vooral de rekenkundige werkzaamheden die het bedrijf uniek maken.”
– Gerjtan van den Berg, directeur inkoop bij Corendon
Patrick Balleur: “We hebben een softwareprogramma waar we alle facturen van de klanten inladen. Deze facturen kunnen we laten herberekenen naar de andere aanbieder, zodat we exact kunnen uitrekenen wat een offerte betekent voor een klant. Deze data analytische methode is arbeidsintensief en complex maar geeft wel het enige juiste beeld aan de klant. Beslissingen moet je nemen op basis van kloppende data en cijfers, niet op basis van verkooppraatjes.”
Wil je ook eerlijke transparante telecom ingekocht door ons? Neem contact op! met Chat rechts of door het formulier in te vullen.
Deel dit bericht