Blog Patrick: Metamorfose
Een veranderende markt dwingt je om als bedrijf ook te veranderen. Het enige dat je kan doen is mee bewegen en proberen hierin je eigen weg te vinden. Doe je dit niet, dan val je om. Iets wat er in de telecombranche al bij vele vergelijkbare bedrijven gebeurd is. Als ondernemer geeft dit de nodige vechtlust. Je gaat zoeken naar andere manieren om je bedrijf gezond te houden. Ik wil jullie in deze blog meenemen in onze zoektocht naar een manier om dutchtel te laten groeien!
Onderscheidend
Een aantal jaar geleden kwam Renske hier werken. Ze had al bij twee andere telecomdealers gewerkt en wist hoe het in de telecombranche ging. Ze was erg onder de indruk van hoe we bij dutchtel te werk gingen. Ze vond ons echt onderscheidend en werd daar enthousiast van. Natuurlijk was ik blij dit te horen, maar ik was niet verbaasd. Ik was er echt van overtuigd dat wij het ook anders deden. Klanten waren ontzettend tevreden, ons percentage van klanten die bij ons weggingen was 1% , een NPS score van +42 en dat is in de telecom uniek. De marges waren goed. We waren 2 jaar op rij business partner van het jaar geworden bij Vodafone en het kon eigenlijk niet op.
Veranderende markt
Toch kwam er voor ons een moeilijke periode aan. In de markt kwamen er grote veranderingen. Marges gingen drastisch naar beneden en door een systeemverandering bij een van onze grotere partners werd het werk aanzienlijk meer. Je zult snappen dat het erg lastig is om met minder geld en meer werk de service op peil te houden. We kwamen op een punt dat we ons werk niet meer deden zoals we dat wilden. Ik merkte het aan mijn collega’s en helaas ook aan sommige klanten. Het werd echt tijd om het roer om te gooien.
Wat doen we goed?
We zijn gaan kijken naar de klanten die ondanks dit nog steeds erg tevreden waren. Wat deden we daar goed. Ons meest tevreden klant is RTL Nederland. Voor hen zijn wij geen telecomdealer, maar zijn we een inkoper van telecom diensten en verlenen wij daarnaast de service tegen een maandelijkse prijs. Wij halen daarmee het stukje afhankelijkheid van de provider weg. Deze werkvorm leidde tot grote tevredenheid bij de klant. Met ons specialisme zijn we instaat goed in te kopen, maar daarnaast ook maandelijks goed te assisteren met alle voorkomende werkzaamheden. RTL was dan ook meer dan bereid een maandelijkse fee te betalen. Daarnaast was de besparing inclusief de maandelijkse fee zo groot, dat dit helemaal geen issue was.
Wij vinden: je moet doen waar je goed in bent! En hier zijn we dus goed in! Dit model is voornamelijk interessant voor grote bedrijven, dus moeten we met dit model hierop de focus leggen. Voor bedrijven is dit interessant, want het is volledig transparant en dat zijn ze niet gewend. We hebben ondertussen dit model bij meerdere bedrijven uitgerold. Nebest en Viacom zijn ook met ons deze deal aangegaan. Het is een verademing zowel voor de klanten als voor ons. Ze hebben nu een betaalrelatie met ons, weten waar ze aan toe zijn en wat ze van ons kunnen verwachten.
Uniek
We hebben ontdekt we met dit model echt uniek zijn en dat we weer onderscheidend zijn! Ik ben weer zo trots op dutchtel! Trots op mijn collega’s die hier zo hard aan mee gewerkt hebben en trots op de onze klanten die ons zijn blijven steunen en in ons blijven geloven. Op naar de toekomst en de volgende verandering!
Benieuwd naar hoe extreem slim we jouw telecom inkopen, en hoe absurd goed we dit vervolgens beheren? We leggen het je graag uit onder het genot van een heerlijke kop koffie.