Makro was eerst terughoudend om de jarenlange samenwerking met hun provider stop te zetten. Onze besparingsanalyse trok het bedrijf over de streep.
“Het eerste contact met Dutchtel weet ik nog precies. Ik kreeg van Patrick de meest geweldige cappuccino die ik in tijden gedronken had. We voerden een goed gesprek over de telecommarkt in algemeen, en hij vertelde hoe Dutchtel ons kon ondersteunen. Het was informatief en direct raak.”
“Ik zou Dutchtel zonder twijfel aan andere bedrijven aanbevelen”
– F. Peters, Head of Innovation & IT bij Makro
“We waren tevreden over onze toenmalige aanbieder. Maar als groothandel zijn we altijd op zoek naar manieren om het beter te doen. Hoe lager onze kosten, hoe lager we de prijzen voor de klant kunnen houden. Alles wat daarbij helpt is mooi meegenomen. Daarom gingen we op advies van ProQure, onze inkoopconsultant, praten met Dutchtel.”
Last-minute korting van KPN voor Makro
ProQure had al goede ervaringen met Patrick en vindt de propositie van Dutchtel interessant. Kees de Heer, senior buyer manager: ‘Dutchtel is volledig transparant en verkoopt geen fantasieverhaaltjes. Waar de meeste resellers de voordelen van een telecomprovider in eigen zak steken, geeft Dutchtel ze door aan de klant. Voor zover ik weet zijn zij het enige telecombedrijf dat zo te werk gaat. Ik breng dan ook regelmatig klanten met Patrick in contact.’
Dutchtel stelde voor een benchmark uit te voeren om het mobiele verbruik van Makro van de afgelopen 24 maanden in kaart te brengen. Met daarbij een analyse van de prijs bij verschillende aanbieders. Patrick Balleur: ‘Op het laatste moment trok Makro zich terug. Hun toenmalige aanbieder, KPN, was met een korting over de brug gekomen. Gekkenwerk, zei ik. Je gaat toch niets tekenen bij je bestaande leverancier zonder eerst het contract te toetsen aan de markt? Dan vraag je erom afgezet te worden.’
Besparing van 50 procent voor Makro
Dutchtel voerde alsnog, binnen twee weken, de benchmark-analyse uit. Zodat Makro in ieder geval een betere onderhandelpositie zou hebben met KPN. Wat opviel was dat er een enorme toename had plaatsgevonden in dataverbruik. Die stijging is belangrijk om mee te nemen in je inkoopanalyse en dat doen operators vaak niet. Ook viel op dat zo’n 15 procent van de nummers niet in gebruik was en dat ze een derde van hun buitenlandbundel niet gebruikten.
Patrick Balleur: ‘Uiteindelijk berekenden we dat Makro ruim 50 procent zou kunnen besparen met een aanbod van Odido.’
“Waar de meeste resellers de voordelen van een telecomprovider in eigen zak steken, geeft Dutchtel ze door aan de klant”
– K. de Heer, Senior Buyer Manager bij ProQure
Sceptisch: dit kan toch niet waar zijn?
Freek Peters: ‘Ik ben opgevoed met de traditie: iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook. Dus eerst waren we sceptisch. We wilden niet zomaar een jarenlange partner laten gaan op basis van een mooi verhaal en een goede kop koffie, dus we gingen zelf ook toetsen. Zowel intern als richting Patrick, aan wie we veel vragen stelden en theoretische situaties voorlegden. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat het helemaal klopte.’
ProQure begeleidde het proces en was verantwoordelijk voor het definitieve contract met Odido. Dutchtel en Makro sloten een contract van twee jaar. Binnenkort vindt de halfjaarlijkse evaluatie plaats om te kijken of Makro, naast mobiele telefonie, ook kan besparen op vaste telecom en internet.
Freek Peters: ‘We hebben gemerkt dat het hele team van Dutchtel kort op de bal zit, afspraken maakt die ze ook nakomen en het meteen oplost als er iets misgaat. Patrick komt over als een persoonlijk en warm persoon, met oprechte interesse in zijn gesprekspartner. Ik zou Dutchtel zonder twijfel aan andere bedrijven aanbevelen.’
Lees hier wat andere klanten vertellen over de samenwerking met Dutchtel.
Wil je ook eerlijke transparante telecom ingekocht door ons? Neem contact op! met Chat rechts of door het formulier in te vullen.
Deel dit bericht